Insula Kos – partea aII-a

            În articolul ,,Să explorăm insula Kos” scriam că o să revin cu alte informații despre această insulă frumoasă și am să incep cu gastronomia locală. Climatul blând, solul fertil și relieful predominant de câmpie și dealuri sunt factori importanți în dezvoltarea agriculturii, iar locuitorii se pot lăuda cu produse agricole ecologice exportate și în alte țări. Am să vă prezint câteva produse locale, în special deserturi, unele ce au ingrediente la care nu te-ai fi gândit că ar fi potrivite pentru ceva dulce.

  • Domataki‘ este poate cel mai cunoscut desert local și cel mai neobișnuit. Constă în roșii cherry pregătite după o rețetă laborioasă cu suc de lime, zahăr, vanilie și migdale. Kos 1
  • Kanelada” sau sirop de scorțișoară. Rețeta este foarte simplă! Fierbeți pentru treizeci de minute 1,5 l. de apă cu 750 g de zahăr și opt batoane de scorțișoară. După ce îl luați de pe foc, strecurați siropul și puneți-l într-un vas de sticlă. Este foarte răcoros într-o zi toridă!
  • ,,Bulgur cu pulpă de porc” este un fel de mâncare servit mai ales la mesele festive.
  • ,,Lampropites” sunt plăcințele cu două feluri de brânză și iaurt. Delicioase sunt și plăcintele cu brânză roșie (numită Krasotyri sau Posas). Culoarea roșie se datorează faptului că brânza este maturată în vin roșu.
  • Halva Koutaliou, biscuiții ,,lazarakia”, un fel de lasagna numită ,,pitarridia” etc.

Vinul, uleiul de măsline, peștele și mierea sunt de asemenea de foarte bună calitate, iar porțiile de mâncare sunt generoase.

         Zia, satul unde cei mai muți turiști merg pentru a vedea un apus de soare magnific este situat pe pantele muntelui Dikeos. Localnicii încearcă să păstreze caracterul tradițional al locului. Mulțimea de turiști sufocă însă acest mic sat, mai ales după amiaza și seara, deoarece apusul de soare și priveliștea către mare sunt deosebite. Vă invit să explorați acest sat și dincolo de taverne! Veți găsi case tradiționale și ulițe strâmte specifice satelor montane.

         Croaziera în insulele Kalymnos, Plati si Pserimos. Ne-am dorit o croazieră în insulele din jur și am ales un vas mic ,,Christina” cu circa 30 de locuri. Cu toții trăim și simțim procesul de globalizare, iar această ambarcațiune poate fi un studiu de caz. De ce? Păi, vasul era înregistrat în insula Kos deci sub pavilion grecesc, proprietarul vasului era un student american, iar echipajul  în mare parte rusesc. 20130905_182742

          Am plecat din portul Kos cu mult entuziasm. Turiștii erau mai ales britanici, cehi și polonezi care s-au așezat toți, dar absolut toți, pe aceeași parte a vasului. Vedeam cum ambarcațiunea este într-o parte și mă uitam la căpitan care cu calm și-un zâmbet pe față le tot spunea turiștilor că ar fi bine să se așeze și pe cealaltă parte a bărcii, că mai târziu vor căuta umbra etc. Nimeni nu părea că aude apelul căpitanului! De multe ori când totul în jur este în regulă, cuvintele trec pe lângă tine. Vrei să te bucuri de ceva și te focusezi doar pe ,,acel ceva”. Am ieșit în larg și valuri mari au izbit ambarcațiunea. Căpitanul încerca să o poziționeze cât mai bine și a mai făcut un apel către turiști, dar aceștia leneveau pe prosoapele lor și se bucurau de plajă. Am ajuns pe prima insulă, Pserimos, am făcut plajă, am explorat țărmul și ne-am întors pe barcă. În larg, aceleași valuri mari! Deodată un val uriaș a înghițit prora și toți turiștii au fost loviți. A fost un moment de panică pentru că în acel moment am crezut că ne vom scufunda și că vom pierde câțiva turiști în apă. Din fericire, căpitanul a acționat foarte bine și barca s-a redresat. După acest moment, turiștii și-au schimbat poziția și nu au mai fost probleme. Oare pe ce mări a navigat acest căpitan? I-am trimis un gând pozitiv și am încercat să stau de vorbă cu el. Așa am aflat că este rus. Peste ani, când am văzut refugiații sirieni ce supraviețuiseră călătoriei pe mare pentru a ajunge în Europa, m-am gândit cât de greu trebuie să le fi fost, mai ales că bărcile lor erau mici și supraîncărcate. În insula Kalymnos am văzut cum sunt prelucrați bureții de mare și de atunci nu am mai cumpărat. Prefer sa-i văd vii, în habitatul lor natural!

            În această croazieră am văzut delfini, am mâncat pentru prima dată fructe de cactus, am înotat în ape cristaline și m-am minunat când am aflat că în insula Plati, acum nelocuită, un cuplu a trăit pentru câțiva ani, fără curent electric sau alte facilități ale lumii moderne.

              La prima vedere, Kos pare o insulă ca oricare alta. Trebuie să o vizitezi ca să descoperi că te-ai înșelat. Are atât de multe locuri frumoase, numai bune de explorat!

Leave a Reply

