Surprinzătorul oraș Kavala

           Întotdeauna am asociat istoria Greciei cu antichitatea, poate și pentru că la școală am învățat despre contribuția uriașă a acesteia asupra umanității. Istoria Greciei este atât de bogată în evenimente încât cu greu o poți cuprinde! Peste ani, când am început să o vizitez, am aflat că o lungă perioadă de timp această țară a înfruntat perioade mai scurte sau mai lungi de ocupație venețiană, romană, otomană și chiar germană și bulgară. Orașul Kavala este astăzi o mică bijuterie a Greciei, datorită urmelor lăsate de către bizantini, greci și otomani.

            Mărturisesc că deși îmi place să mă documentez înainte de a pleca într-o călătorie nu am făcut-o în ceea ce privește Kavala, poate și pentru că era un loc de tranzit în drumul către casă. Ajunsă în camera de hotel, am zărit de la fereastră o fortăreață și, curioasă, am deschis google maps pentru a vedea ce reprezintă. Am văzut astfel că orașul este ofertant în ceea ce privește atracțiile turistice, așa că m-am grăbit să le descopăr.

Panagia

Și acum puțină geografie:

         Acest oraș, situat pe pantele muntelui Symvolo, are forma unui amfiteatru a cărui scenă este Marea Egee. Partea sa estică este dominată de peninsula Panagia unde se găsesc cele mai multe obiective turistice.

Kavala

…și puțină istorie:

            Potrivit datelor arheologice, istoria orașului datează din timpuri preistorice, fiind numit Neapolis în antichitate și Christoupolis în Evul Mediu. Istoria orașului este legată de Muhammad Ali numit și Mehmet Ali în limba turcă, fiul unui comerciant albanez de tutun ce s-a născut în Kavala, în 1769 și care, în 1805, a devenit guvernatorul/viceregele Egiptului. Deși, în timpul războiului grec de independență, acesta a trimis trupe și vase pentru a opri rebeliunea grecilor, în 1930 autoritățile grecești au ridicat, în cinstea lui, un monument în semn de recunoștință pentru reformele sale din agricultură, medicină și educație.

Atracțiile turistice:

            Castelul/Fortăreața Kavala este situat în punctul cel mai înalt al peninsulei Panagia, ce este înconjurată de două șiruri de ziduri care, în trecut, au protejat orașul împotriva năvălitorilor. Construit inițial de către bizantini, a fost refăcut succesiv de către otomani și venețieni. Nu trebuie să ratați acest obiectiv turistic, deoarece oferă o veritabilă lecție de istorie și, totodată, o panoramă fantastică asupra orașului.

            Imaret (Külliye) Mi-a fost destul de greu să îmi dau seama că hotelul de 5* este de fapt Imaret, clădirea construită de către Mehmet Ali cu scopul de a oferi educație și acțiuni caritabile în perioada de dominație otomană. În anii 70, între Grecia și Turcia a avut loc un schimb de populație, iar Imaret a devenit casa etnicilor greci veniți din Anatolia. Am admirat această clădire din exterior atât din port, cât și de pe strada Th. Poulidou.

           Piața Mehmet Ali, dominată de către statuia acestuia, este încadrată de biserica Ekklisia Kimisi Theotokou, numită și Panagia și casa lui Mehmet Ali.

P MA

            Biserica Ekklisia Kimisi Theotokou a fost construită în 1965 pe locul unei biserici bizantine din secolul al XV-lea. Motivele demolării acelei biserici nu sunt cunoscute, cert este faptul că noua biserică poate fi observată cu ușurință din port.

biserica Panagia 2biserica Panagia

            Casa lui Mehmet Ali era închisă, însă am observat că la poartă are două steaguri: unul al Greciei și un altul, care am aflat ulterior că era al Egiptului. Pe un perete am văzut ceva scris în arabă, însă nu știu ce reprezintă……sper să aflu în viitor.

casa MA

20170830_075729

            Moscheea Halil Bey, aflată în apropiere, se mai numește și Moscheea Muzicii, deoarece în perioada 1930-1940 a găzduit orchestra filarmonicii din oraș.

               Apeductul Kamares este un alt obiectiv turistic ce nu trebuie ratat. Se pare că a fost reconstruit de către Ibrahim Pasha, mare vizir al sultanului Suleiman al II-lea Magnificul și că a funcționat până la începutul secolului al XX-lea.

Kamares 1Kamares 2

          La circa trei sute de metri distanță de apeduct se găsește biserica Sf. Nicolae, unde se presupune că apostolul Pavel a pășit pentru prima dată pe pământul Europei. Inițial, această biserică a fost moscheea Ibrahim Pasha, și de aceea este orientată către Mecca.

biserica sf Nicolae 1

            Piața Eleftherias este cea mai aglomerată zonă a orașului. Aici fostele depozite de tutun au fost transformate în spații comerciale, cafenele și restaurante cochete.

piata Elefterie

           Kavala a fost considerată ,,Mecca tutunului”, iar Muzeul Tutunului amintește de perioada în care industria și comerțul cu tutun au influențat istoria orașului.

muzeul Tutunului
Muzeul Tutunului

            Parcul Heroon/ Πάρκο Ηρώων este un loc liniștit și umbros. Numele provine de la statuile ce reprezintă eroi ai Greciei cum ar fi Alexandru cel Mare și Nike, zeița victoriei.

parc

            Alte puncte de atracție turistică sunt: Muzeul de Arheologie organizat în așa fel încât vizitatorii să înțeleagă istoria zbuciumată a orașului, Muzeul Maritim, Farul, Biserica profetului Ilie. În partea cea mai înaltă a orașului se poate observa o cruce uriașă albă la care se ajunge pe un drum de pământ. Efortul este răsplătit de panorama superbă asupra orașului și a deltei râului Nestos.

crucea

            Plimbarea mea pe străzile înguste și întortocheate ale Kavalei mi-a lăsat multe amintiri plăcute. Casele mici și cochete cu influențe arhitectonice otomane din districtul Panagia, obiectivele turistice mi-au creat un sentiment amestecat de liniște, relaxare, dar și de tristețe la gândul că viața turcilor și a grecilor de rând a fost foarte grea în anumite perioade istorice.

 

 

Cipru.jpg

 

Leave a Reply

